KORKUNÇ YAZGIMIZ: KÜRESEL ISINMA...

Sizce etkileyici Türkçe derslerinin en belirgin özelliği nedir?

11 Ekim 2008 Cumartesi

* HERKES IB'Yİ KONUŞUYOR; PEKİ NEDİR BU "INTERNATIONAL BACCALAUREATE"?

IB... YANİ INTERNATIONAL BACCALAUREATE...
VE YANİ ULUSLARASI BAKALORYA SİSTEMİ...
İŞİN ÖZÜ, TÜRKİYE İÇİN YENİ SAYILABİLECEK
BİR EĞİTİM SİSTEMİ...

İşte öğretmenlere ve öğrencilere IB'yi tanıtacak
temel tanıtım bilgilerini içeren bir derleme*:

IB DP Nedir?
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı, orta öğretimin son 2 yılında öğrenim gören öğrenciler için tasarlanmış kapsamlı bir programdır. Hiçbir ülkenin eğitim sistemine dayanmayan bu program, bazı eğitim sistemlerinin gerektirdiği uzmanlaşmaya dayanan eğitim ile tercih edilen genel eğitim anlayışı arasında bilinçli bir uzlaşma niteliğindedir. Uluslararası Bakalorya Örgütü’nün temel amaçlarından biri öğrencilere geniş kapsamlı bir eğitim sunmak, coğrafi ve kültürel hareketliliği kolaylaştırmak, benzer akademik programlar arasında uluslararası anlayışı geliştirmektir. 1960’lı yıllarda kurulduğundan bu yana, IB Diploması akademik dürüstlük ve entellektüel kapasitenin simgesi olmuştur. Bu programın gereklerini yerine getiren öğrenciler, öğrenmeye ve rekabetçi bir dünyada başarılı olmak için gereken disiplin ve becerilere karşı güçlü bir sorumluluk anlayışı kazanmış olurlar.

IB DP programının amaçları:
• Öğrencileri üniversiteye en iyi şekilde hazırlamak. (IB öğrencilerimiz hakkında üniversite öğretim üyelerinin takdir ifadeleri)
• Bireyi bir bütün olarak ele alıp sadece derslerde değil her yönden en iyi şekilde yetiştirmek. (CAS, TOK, Extended Essay çalışmaları ile)
• Uluslararası anlayışı geliştirmek.

Okulun kazançları:
• MEB diploması yanında uluslararası bir diploma veriyor olması.
• IB diplomasının uluslararası geçerliliği ve yurt dışında en iyi üniversitelerde öncelikli kabulü.
• IB mezunlarının edindikleri kazanımlarla öne çıkmaları sonucu gittikleri üniversitelerde "Hangi liseden geldin?" sorusuyla karşılaşmaları ve bitirilen okulun üniversitelerde de en iyi liseler arasında tanınır olması.
• IB programını veren öğretmenlerin sürekli kendilerini geliştirme durumunda olmaları nedeniyle bu kazanımlarını diğer sınıf seviyelerine de aktarmaları sonucu bu kazanımların tüm okula yaygınlaşması.
• Okulun adının IBDP programı veren okullar listesinde yer alması sonucu yurt dışından da birçok veli tarafından aranıyor olması.

Öğrenci kazanımları:
• Bireyi bir bütün olarak ele aldığından (TOK, CAS ve Extended Essay çalışmaları ile) diğer lise mezunlarından farklı ve üstün değerler kazandırması.
• Öğrenciye zamanı en iyi şekilde kullanmayı, en uygun yöntemlerle çalışmayı öğretmesi.
• Akademik dürüstlük konusunda bilinçlendirmesi.
• Bağımsız ve eleştirel düşünce becerisi kazandırması.
• Düz yazı, makale ve denemeler yazarak yazma yeteneklerinin gelişmesini sağlaması.

Dünyada ve Türkiye’de IBDP:
Dünyada 128 ülkede 1500’den fazla okulda IBDP uygulanmaktadır. 102 ülkedeki 1079 üniversite IB diplomasını tanımaktadır. IBDP, Türk Milli Eğitim Bakanlığı tarafından da resmen tanınmıştır. 2005 yılı sınavlarına 200 binden fazla öğrenci katılmıştır.
Türkiye’de IBDP, Milli Eğitim Programıyla birlikte öncelikle aşağıdaki okullarda uygulanmaya başlamıştır:

İstanbul International Community School
Robert Lisesi
Aka Lisesi
Doğuş Lisesi
Eyüboğlu Lisesi
Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulu (BUPS)
Deutsche Botschaft Schule, Ankara
Koç Lisesi
Kültür Koleji
Uğur Lisesi
Robert Kolej
Tarsus Amerikan Lisesi
TED Ankara Lisesi
Yüzyıl Işıl Lisesi
Mef Lisesi
Tev İnanç Türkeş Lisesi


İDV Özel Bilkent Lisesi, aday okul sürecinde çalışmalarını 2010 yılındaki resmi başlangıç takvimi doğrultusunda sürdürmektedir.

IB Diploma Programı’nın Öğrenciye Sağladığı Yararlar:
• IBDP, öğrenciye sorgulamayı ve eleştirel yaklaşımı kazandırdığı için, öğrenciyi ezberden uzaklaştırır, bilgiyi kalıcı kılar. Bu da yeni içerik kazanan ÖSS açısından öğrencinin başarısını artırır.
• Öğrenciye yüksek öğretimde gerekli olan üst seviyede ders çalışma becerisini kazandırır.
• IBDP programında okumak öğrenciye bağımsız düşünme ve çalışma yetisini kazandıracağından, ÖSS’ye hazırlık açısından destekleyici rol oynar.
• Türkiye’de IB diploması alan genç insanlar sadece birkaç prestijli okuldan mezun olan küçük bir gruptur. İşverenlerin bu seçkin gruba yönelmesi kısa vadede olasılığı yüksek olan bir durumdur.
• IB diploması uluslararası platformda geçerli bir diplomadır.
• IB diploması yabancı üniversitelere girişi kolaylaştırır.
• IB diplomasını iyi bir dereceyle almak, yabancı üniversitelerde öğrenciye kısmi burs olanağı sağlayabilir.
• Öğrenci, IB programı içinde çok başarılı olduğu derslerden üniversitenin 1. sınıfında muaf tutulabilir. Bu durum üniversite masraflarının azalmasını sağlar.
• Ülkemizde birçok vakıf üniversitesi IB mezunlarına diploma puanlarına göre çeşitli oranlarda burs olanakları sağlamaktadır.

IB Diploma Programında Yer Alan Derslerin Hedefleri:
IBDP dil çalışmalarının öncelikli amacı "dilin zenginlik ve inceliklerinin farkındalığını arttırma ve fikirlerin açıkça ifadesini kolaylaştırmaktır." Bu görüş, Türkçe olan ana dil, öğrencilerimizin çoğunluğu için ikinci dil olan İngilizce ve üçüncü bir yabancı dil olan Fransızca, Almanca veya Italyanca için de geçerlidir. Anadili İngilizce olan öğrenciler A1 programını İngilizce olarak alabilirler.

A1 Programında Türk Dili ve Edebiyatı:
IBDP Anadil dersi, öğrencinin sözlü ve yazılı anlatımının gelişmesine, edebi eserlere eleştirel ve sorgulayıcı bir tavırla yaklaşmasına, eserlerin biçim ve içeriğini ayrıntılı inceleyerek bireysel yargılara ulaşabilmesine, bunları kanıtlarla ortaya koymasına; kendi kültürünü yansıtan eserlerin yanında farklı kültürlere özgü eserleri inceleyerek bunları karşılaştırmasına böylece evrensel bakış açısının gelişmesine katkıda bulunmayı hedefler.

(...)

CAS (Yaratıcılık/Etkinlik/Toplum Hizmeti):
CAS, yaşayarak öğrenmektir; burada amaç, gerçek hayatta sonuçları olan aktiviteler yoluyla öğrenme ve zaman içinde bu deneyimleri derinlemesine düşünmedir. Öğrencilerin iki yıllık IB programında en az 150 saatlik CAS çalışmaları yapmaları beklenmektedir. Yaratıcılık (Creativity), okul müfredatı dışında sanat ve yaratıcılık içeren diğer tüm aktiviteleri, ve toplum hizmeti projelerinin tasarlanması ve gerçekleştirilmesinde kişsel yaratıcılığı kapsar. Bale, tiyatro, folklor, seramik, resim, Fotoğrafçılık, küçük çocuklara hikaye okuma / canlandırma ve MUN gibi aktiviteleri buna örnek gösterebiliriz.Etkinlik (Action), okul müfredatı dışında, gezilere katılmayı, bireysel ve takım sporlarını, ve fiziksel aktiviteleri kapsar. Ayrıca, toplum hizmeti için eğitim almayı, hizmet ve yaratıcılık projelerini gerçekleştirken harcanan fiziksel aktiviteleri de içine alır. Okul takımlarında oynama, antrenör yardımcılığı, izcilik, ağaç dikimi, folklor, bale, vs. buna örnek olan aktivitelerdir. Toplum Hizmeti (Service), topluma hizmet etmektir. Çevre ve uluslararsı projeleri kapsayabilir. ‘Toplum’ ile kastedilen, okul, yerel, ulusal veya uluslarası toplum olabilir. Hizmet aktiviteleri başkaları için ve başkaları ile beraber işler yapmak ve buna kendini adamaktır. Çevre projeleri, MUN, deprem yardımları, İlk Yardım kursları, Sivil Savunma, Yaşlılar yurdu ve Çocuk Yurdu ziyaretleri, Müzede gönüllü çalışma, başka okullarda maddi ihtiyacı olan öğrencilere ders verme, yardım amaçlı fon oluşturma aktiviteleri, UNICEF gibi kuruluşlara yardım etme pek çok hizmet aktivitesinden birkaçıdır.

Bilgi Kuramı Bilgi Kuramı dersi IB Diploma Programının merkezinde yer almaktadır. Dersin amacı son derece yalındır: IB öğrencilerinin genel olarak tüm şekilleriyle bilgi hakkında düşünmelerini ve bu yolla bilgiye eleştirel bir şekilde yaklaşan bireyler haline gelmelerini sağlamak. Bu ders, IB kapsamındaki ana ders alanlarından birçoğunun (matematik, sosyal bilimler ve doğa bilimleri, tarih, sanat ve dil derslerinin), incelenen bilgi türlerinin bir alt kümesini oluşturmasını sağlayacak şekilde organize edilmiştir. Bu sorgulama alanlarından her biri belirli yöntemleri savunmakta ve ilgili dalların özünü oluşturan ve çağlardır doğru kabul edilen çeşitli gerçekleri benimsemektedir. Bu alanlardan her biri için şu üç temel soru sorulabilir:

Ne biliyoruz?
Nereden biliyoruz?
Bildiğimizi nasıl biliyoruz?

Lise ve üniversite eğitimi süresince çeşitli derslerde yapılan geleneksel çalışmalarla birinci soru etkili bir şekilde cevaplanmaktadır. İkinci ve üçüncü sorular ise Bilgi Kuramı araştırmalarının özünü oluşturmaktadır. İkinci soru bir "haklılığını ve doğruluğunu kanıtlama" sorusudur ve öğrencileri kuram ve kanıt, mantık ve gerçek arasındaki ilişkiye dair sorularla karşı karşıya getirmektedir. İşte bu noktada çeşitli bilim alanlarındaki kanıtların doğası hakkında tartışmalar ortaya çıkmaktadır. Üçüncü soru, en zor olanıdır. Yalnızca genel anlamda bilginin değil, aynı zamanda anlaşılması güç olan gerçeklik ve sahtelik kavramlarının da derinlemesine incelenmesini gerektirmektedir. Bu aşamada, kanıtlanmamış görüşlerin ve gelişigüzel düşünce süreçleri sonucunda ortaya çıkan ürünlerin mantık süzgecinden geçirilmiş, sağlam gerekçelere dayanan gerçeklerle aynı kefeye konulmasını önlemek için önyargılar ile temel esasların birbirinden ayrılması gerekmektedir.

Dersteki uygulamalar açısından öğrencilerin iki çalışma hazırlamaları gerekmektedir. Bunlardan ilki çeşitli sorunları Bilim Kuramı dersi kapsamında çözmeye çalışan bir sunumdur. Bu sunumda öğrenciler, insanoğlunun sahip olduğu bilgiler ile ilgili bir sorunu 10-15 dakika içerisinde sözel ve görsel araçlar kullanarak açıklamaktadır. Dersle ilgili 60 puanlık barem içerisinde bu sunumun payı toplam 20 puandır. İkinci çalışma ise 1200-1600 kelimelik bir tezden oluşmaktadır. Bunun, Bilgi Kuramı ile ilgili bir sorunun veya konunun derinlemesine incelenmesini içeren özgün bir çalışma olması gerekmektedir (Öğrenciler tez konularını IBO tarafından her yıl belirlenen listeden seçmektedirler).

Diploma Programının ikinci yılının ortalarında teslim edilmesi istenen bu çalışma 60 üzerinden 40 puan değerindedir.Bitirme Tezi Diploma almak için her öğrencinin yapmak zorunda olduğu bir çalışmadır. Bitirme tezi bir ders kapsamındaki sınırlı bir konu üzerinde derinlemesine yapılan bir çalışma olarak tanımlanır.Bu çalışmanın amacı öğrencilere;bağımsız araştırma yapma fırsatı tanımak,kişisel olarak bir araştırma yürütme yeteneği,fikirleri ve bilgileri mantıklı ve tutarlı bir biçimde aktarma becerisi kazandırmak ve bir tezi kurallara uygun bir biçimde sunmayı öğretmektir. Bu çalışma, ayrıntılı bir araştırmayı içermesine rağmen temelde öğrencinin kendi yorumlarına dayanır.

Diploma programının son yılında yapılan bu ödev, 3000-4000 sözcükten oluşan bir rapor şeklinde hazırlanıp IB tarafından değerlendirilir. Öğrenci bu ödev için program boyunca yaklaşık 40 saat harcar ve kendisine dersle ilgili bir öğretmen danışmanlık yapar.Danışman öğretmen öğrenciyi ödevin hazırlanması sürecinde uygun bir konu belirleme,açık ve net bir araştırma sorusu oluşturma, veri toplama ve inceleme teknikleri gibi konularda destekler ve bilgilendirir.

*: Kaynakça:
1) Eyüboğlu Eğitim Kurumları WEB sayfası (www.eyuboglu.com )
2) http://www.netpaylasim.net/ib-dp-nedir-t39553.html?s=fd36c1f183d198d5614fe3fc9e46f405&t=39553